Jocul didactic
Jocul
didactic în orele de ŞTIINŢE
Caracterul activ al învăţării şi aplicarea
operaţiilor gândirii logice (analiza, sinteza, comparaţia, generalizarea) au o
importanţă deosebită pentru asimilarea cunoştinţelor ştiinţifice; operaţiile
assimilate “se transformă” în adevărate instrumente ale cunoaşterii, devenind
astfel, după Piaget, structuri de asimilare. Învăţarea ştiinţelor despre natură cu ajutorul
metodelor de activizare permite formarea structurilor asimilatrii. Acesta este
şi scopul introducerii disciplinei “Cunoaşterea mediului” ca obiect de studiu
la clasa I. Nu atât însuşirea de noţiuni ştiinţifice este vizată, cât formarea
şi dezvoltarea capacităţii de observare a mediului, de studiere a lui, de
implicare a copilului în cunoaştere.
Strategiile active- participative, care constituie instrumental prin care
se dezvoltă gândirea critică nu trebuie rupte de cele tradiţionale, ele marcând
un nivel superior în spirala modernizării strategiilor didactice. Prin metode
active –participative înţelegem toate situaţiile în care este pus elevul şi nu
numai metodele active propriu-zise, situaţii care îi scot pe aceştia din
ipostaza de obiect al formării şi–i transformă în subiecţi active,
coparticipanţi la propria formare.
A activa înseamnă deci a
mobiliza/ angaja intens toate forţele psihice de cunoaştere a elevului, pentru
a obţine performanţe maxime însoţite constant de efecte instruciv–educative
optimale în toate componentele personalităţii. Puşi în ipostaza unor mici
cercetători, elevilor le place să redescopere adevărurile ştiinţifice. Metodele active ajută elevul
să înţeleagă lumea în care trăieşte şi să aplice în practică ceea ce a învăţat.
Prima etapă o constituie intuirea, adică observarea
plantelor, animalelor, obiectelor şi fenomenelor concrete. Se realizează
trecerea de la recunoaşterea concretă, nemijlocită la cunoaşterea abstractă,
mijlocită de cuvânt şi imagine, legată strâns de
activitatea de gândire. Observaţiile se vor desfăşura la colţul viu al clasei,
în curtea şcolii, în excursii şi drumeţii. Se impune respectarea particularităţilor de vârstă prin
trecerea de la cunoscut la necunoscut, de la simplu la complex, de la apropiat
la depărtat, de la particular la general.
Ţinând
cont de particularităţile de vârstă ale şcolarilor de 6 –7 ani, de puterea lor
de concentrare, de nevoia de variaţie şi de mişcare, lecţiile de cunoaşterea
mediului pot fi organizate sub forma unor jocuri didactice. Jocul didactic
poate fi folosit în orice moment al lecţiei urmărindu-se fie dobândirea de noi
cunoştinţe, priceperi, deprinderi, fie fixarea şi consolidarea lor, fie
verificarea şi aprecierea nivelului de pregătire al elevilor. Invăţarea prin
efort personal însoţită de satisfacţie şi bucurie va fi temeinică şi va genera
noi interese de cunoaştere.
Toate
activităţile de cunoaştere a mediului au rolul de a dezvolta la copii o
atitudine de responsabilitate faţă de mediu, să-i motiveze pentru protecţia
mediului înconjurător.
Elementele de joc apar ca un motor al activităţii de
învăţare.
Jocurile didactice
ilustrează atât raportul joc – învăţare care s-a inversat ca pondere cât şi
valenţele formative deosebite ale jocului didactic în contextul întregii
activităţi din şcoală.
De mare atractivitate sunt jocurile – ghicitori sau
cele de cuvinte interzise. Uneori întrebarea ghicitoare cuprinde unul sau mai
multe elemente eronate. Echipa care urma să răspundă recunoştea eroarea şi o
motiva. Învăţarea prin căutarea continuă a unor posibilităţi de a ieşi dintr-o
situaţie cognitivă dificilă se manifestă încă din faza operaţiilor concrete. În
aceste condiţii, nu apare numai firească ci şi ca necesară dezvoltarea
capacităţii gândirii de a opera în situaţii divergente, încă de la vârsta
şcolară.
Este necesar ca toate
formele de instruire să sprijine în mod sistematic procesul de dezvoltare
intelectuală a copiilor. Esenţial este ca gradarea dificultăţilor intelectuale
să fie în aşa fel realizată, încât gândirea elevului mic să treacă de la
găsirea unor soluţii simple spre soluţii mai grele.
Prin metode, procedee diferite, atât de solicitare
intelectuală cât şi de menţinerea motivaţiei pentru activitate, copiii trebuie
ajutaţi să depăşească unele greutăţi previzibile.
Prin motivaţia
învăţării înţelegem totalitatea
mobilurilor care declanşează, susţin energetic şi direcţionează activitatea de
învăţare.
Motive ale învăţării pot fi: trebuinţa de afirmare
prin răspunsuri bune, corecte, impulsul, curiozitatea şi dorinţa de a obţine
cât mai multe stimulente de ordin moral sau material, pentru a-i satisface pe
părinţi prin situarea între fruntaşii clasei.
De asemenea motivaţia
pentru învăţare poate fi întreţinută şi datorită temerii de eşec, apariţiei
sentimentului de ruşine.
Este necesar să se facă dinstincţia clară între motiv
şi scop – motivul declanşează, deschide ciclul acţiunii, în timp ce scopul
constituie rezultatul scontat anticipat al acţiunii.
Relaţia motiv-scop
îndeplineşte o dublă funcţie: una de activizare, de mobilizare energetică şi o
funcţie de direcţionare a conduitei.
Devine tot mai necesară
utilizarea de elemente - stimulent în mod diferenţiat; elevii fiind dornici de
afirmare au nevoie de diferenţiere, iar actul competiţional urmat de
recompensarea materială (stimulente, note) sau
aprecierea socială ridică jocul la rang de metodă unanim dorită şi profund apreciată.
Broasca ţestoasă – joc pentru captarea atenţiei
Obiectiv : găsirea drumului prin labirint pentru ca
broasca să ajungă la căpşună
Materiale: fişe individuale de lucru, set cu
animale, imagini cu anotimpuri
Mod
de desfăşurare: elevii au de
trasat drumul spre căpşună, apoi au de identificat dintre animalele prezantate
pe acelea care hibernează. Acestea au fost fizate mai apoi pe anotimpul în care
animalele respective hibernează, adică anotimpul iarna.
De aici se porneşte o discuţie despre ce înseamnă „
hibernare”, când are loc acest fenomen şi de ce se petrece el în lumea
animalelor. Se precizează astfel termenii şi se ajunge la discutarea
elementelor definitorii ale anotimpului iarna
- fenomene reprezentative, activităţi ale oamenilor şi animalelor.
Toţi copiii au lucrat corect, unii mai grăbiţi au avut
unele reveniri, ştersături. Doar o parte
au ştiut însă ce înseamnă „a hiberna” şi doar cinci elevi au reuşit să
identifice alte animale (în afară de urs) care hibernează.
Un alt joc utilizat la
clasă de data aceasta pentru fixarea cunoştinţelor, a fost următorul:
Cine sunt?
Citeşte descrierea fiecărui animal. Încearcă să ghiceşti despre cine
este vorba. Caută în căsuţa alăturată fiecare a treia literă şi vei afla dacă
răspunsul tău este corect.
|
Cu ochii rotunzi şi mari, blana scurtă şi
mătăsoasă, am pasul uşor
şi sprinten,alerg iute, caut poieniţe cu apă
dulce de izvor şi sunt foarte spe-
rioasă.
Eu sunt
......................................................................................
|
Sunt mare şi puternic, cu blana maronie, ochi
mici şi urechi rotunde,
prefer pădurile de la munte şi râurile repezi
în care pot pescui după voia inimii.
Eu sunt
......................................................................................
|
Sunt sprinten, mic, pufos şi jucăuş. Alerg
foarte repede la deal căci
am picioarele din faţă mai scurte, iar cele
din spate mai lungi. La ochi nu
am pleoape iar lumea zice că dorm cu ochii
deschişi.
Eu sunt
......................................................................................
Cine sunt?
Scopul:
sistematizarea cunoştinţelor despre animalele sălbatice
recunoaşterea animalelor sălbatice în
funcţie de caracteristici date
Mijloace :
fişă- joc cu caracteristicile animalelor ce trebuie ghicite şi căsuţele cu
litere fişă cu imagini de animale sălbatice dintre care elevii au de selectat
pe cele prezentate
Mod de desfăşurare:
Răspunsul la fiecare întrebare se află în
casuţa alăturată după regula alăturării literelor –fiecare a treia literă este
cea căutată; prin alăturarea lor se găseşte răspunsul corect. Elevii trebuie
mai întâi să dea răspunsul propriu şi abia apoi le explic cum îl pot verifica.
Fiecărei descrieri îi corespunde un animal iar elevii
care termină primii pot identifica şi decupa imaginile animalelor descrise şi
le pot lipi la locul potrivit, în căsuţa corespunzătoare.
Jocul a stimulat
participarea întregului colectiv, iar faptul că au primit ajutor în căsuţele cu
litere i-a ajutat pe toţi elevii să găsească răspunsurile potrivite.
Prin introducerea jetoanelor cu animale se respectă
ritmul de lucru net diferenţiat mai ales în primii ani de studiu- cei ce
termină mai repede sunt ocupaţi, iar ceilalţi au ocazia să continue în linişte,
netulburaţi dar dornici să ajungă şi ei la etapa următoare care devine mai
interesantă când este observată la alţi colegi. Astfel, toţi cei 21 de elevi au
lucrat în ritm propriu şi au rezolvat sarcinile date, doar doi dintre ei (O.S.O
şi M.A.A.- grupa II) au rămas în urmă
dar au solicitat să termine fişa în pauză.
Nr. Rasp.
|
Grupa I
|
Grupa II
|
Grupa III
|
Grupa IV
|
Grupa V
|
corecte
erori
|
3
0
|
2
1
|
3
0
|
3
0
|
3
0
|
Total
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
Trenuleţul
Scopul: sistematizarea cunoştinţelor acumulate în
cadrul unei lecţii ( sau al unui capitol în orele de recapitulare);
Materiale: steguleţe ce marchează gările ce trebuie
parcurse, fişe cu întrebări, exerciţii, scheme lacunare, buline de diverse
culori (în funcţie de steguleţul gării în care
s-a dat răspunsul corect); fişe de dezvoltare pentru elevii care nu au
dat răspunsurile exacte;
Mod de desfăşurare:
Copiii
circulă prin clasă sub formă de trenuleţ - din loc în loc sunt plasate bileţele
pe care călătorii în ordinea sosirii „în
gară” le iau şi răspund .
Gările sunt marcate prin steguleţe numerotate
crescător (sau după ordinea literelor din alfabet ). Dacă elevul care urma să
răspundă a trecut cu bine proba, rămâne în tren, dacă nu coboară la staţia
respectivă (ia loc în bancă şi are de lucrat o fişă prin care să îşi completeze
lacunele sau să exerseze ceea ce nu stăpâneşte încă). Următorul elev din tren
are datoria să preia sarcina de pe bilet şi s-o rezolve sau să răspundă corect.
Trenul pleacă spre altă gară numai după ce sarcina a fost rezolvată cu succes.
După un răspuns corect, elevul poate lua
în tren o bulină de pe masă – la final se vor acorda calificative elevilor care
au acumulat cele mai multe buline.
Copiii au fost încântaţi
de ideea de performanţă şi competiţie – cine rămâne în tren până la fianalul
jocului şi primeşte cele ami multe buline ce se transformă în notă, dar şi de
ideea de mişcare, de urmare a unui traseu prestabilit. Rezultatele au fost
mulţumitoare în măsura în care din totalul de elevi prezenţi au continuat cursa
un procent de 67% , restul rămânând în
„gară” pentru recuperarea şi
aprofundarea cunoştinţelor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Lasati un comentariu